Skúste sa na obyčajnú vec pozrieť z iného hľadiska. Inak, ako ste ju videli doteraz. Možno vyriešite problém, s ktorým ste sa trápili veľmi dlhú dobu.
Po dlhej rutine príde čas, ktorý bude potrebné nahradiť niečím novým, sviežim, tvorivým. Tvorivosť si môže dieťa osvojiť napr. v škole. Škola učí rozvíjať nové myšlienky, hľadať riešenia nových problémov. Tvorivo myslieť je praktická schopnosť, ktorú uplatňujeme v bežnom živote.
Schémy, rutina a naučené vzorce myslenia nám bránia v tvorivom rozlete. Občas sa môžeme vyprovokovať k tomu, aby sme urobili nejakú činnosť inak, novým spôsobom. Zároveň sa nemusíme za to hanbiť a ospravedlňovať sa sami pred sebou.
Myseľ môže byť zablokovaná tak, že nevieme, ako urobiť niečo inak, aby nám to urobilo radosť a posunulo vpred. Stačí si trošku pomôcť.
Napr. - zavrieť oči a počúvať hudbu. Aké obrazy sa nám vynárajú v mysli? Ako by ste ju nazvali? Aké pocity vo vás evokuje?
Alebo premýšľajte nad inciálkami svojho mena. Koľko slov začínajúcich na tie písmená vystihujú vašu osobnosť?
Stále je to problém? Tak si vezmite papier a pero a bez racionálnej kontroly začnite písať, čo vám príde na um. Táto technika sa volá automatický text a nie je nová. Ide o spontánny proces podvedomia, ktoré necháva voľný priebeh predstavám a nálade. Využívajú ho spisovatelia, ale je to technika na uvoľnenie fantázie a navodenie tvorivej atmosféry, ktorá sa využíva aj na vyučovaní. Zakladateľom tejto metódy je André Breton a teória o automatickom texte viedla k vzniku surrealizmu.
Vybrala som na ukážku automatický text Tristana Tzaru. Vyskúšajte túto metódu, nemusíte vytvárať poéziu, stačí nechať plynúť svoje podvedomie. Ukážka je súčasťou knihy Princíp hry v slovenskej poézii.
Anekdota
obri dažďa sviežosť leta
och hĺbky prázdnych trblietaní
vždy idem a pokúšam sa o najistejšie pády
či nie som ten čo sa diaľky vidí žiť a hynúť
tak idem listujúc krajinami na pokračovanie
mučiaci mučený verný
z mŕtveho dreva z mäsa zeme
s nedobrým osudom vytrvalo
až k budúcej zastávke
som kôň a rieka som
zle pokračujem predsa žijem
Štraus, F., Moravčík, Š. Princíp hry v slovenskej poézii. Martin: Matica slovenská, 2001.